رام کردن اسب تیزپای زمان

باسلام به شما عزیزان جان،به ویژه آشنایان خانواده بزرگ حنان!


خلاصه ی اینی که میخام بگم اینه:  "  برنامه ریزی کنید و برای خود جایگاهی معلوم در سرنوشت مشخص کنید ، اینقدر هم از برنامه ریزی و مدیریت زمان نترسید و فراری نباشید ."


وقت ندارم. سرم خیلی شلوغ است! نمی‌دانم به کدام درسم برسم! هرچقدر هم می خوانم باز نمی توانم نتیجه بگیرم! فشارتکالیف و معلمها زیاد است! نتیجه تستی من به کلی مرا نا امید کرده! در مقایسه با سایر مراکز آموزشی احساس می کنم هیچی نمی شوم! خوابم زیاد است!  همیشه برنامه ام اجرا نشده رها می شود!  کلا گیج شده ام و...















           اینها جملات آشنایی هستند که کم و بیش می‌شنوم و در تمام مشاوره های فردی با آنها روبرو می شوم . شاید فکر کنید اینها دلایل عدم توانایی شما در مسوولیت‌ها  است، اما دقیقا اشتباه همین‌جاست!  به بچه های چهارم و دوستانی که دیگر به درب از قول تنبلا بسته ی  کنکور امسال چسبیده اند ، نگاهی بیاندازید . رفتار آنها را زیر ذره بین ببرید ، ببینید امکان این وجود دارد که بتوانند بدون برنامه گامی بردارند . باور کنید نمی توانند.


آنها در هر سطحی که باشند در این روزها با درسهای سال چهارم مواجهند از طرف دیگر با مشکل مرور درسهای گذشته نیز (حجم عمومی ها از یک سو و سنگینی اختصاصی ها نیز از سوی دیگر ) مواجهند ، باآزمونهای هماهنگ تستی که تعداد آنها حداقل سه برابر آزمونهای شماست و برایشان بار بزرگی است  مواجهند ، دبیران حرفه ای کنکور هم که سعی می کنند با کوئیزهای یومیه و بیشمار خود در سطح یادگیری آنها تاثیر بگذارند ،آزمون هفتگی و درسهای روز و آمادگی برای فردا هم از سوی دیگر ! آیا می شود با این همه بدون برنامه حرکت کرد؟! دیگر سرتعظیم به نه فرود بیاورید و با من هم رای شوید.


        باور کنید راه دیگری وجود ندارد . باید برنامه ریزی کرد و بالاخره مدیریت برنامه را بدست گرفت، اما اشتباه اینجاست که همه فکر می کنند اگر برنامه شان جواب نداد به صورت کلی و برای اینکه اعصاب خودشون و دیگران رو خراب نکنند تابلو رو بردارند بهتره!؟  نه  عزیز من !  برنامه ریزی و از آن مهمتر قائل شدن به اجرای برنامه یک پروسه زمان بر و چندین هفته ایست و کار با یک جدول زمانبندی ثابت آنهم در یک هفته و دوهفته به نتیجه نمی رسد.   خیلی می شنوید ولی چاره ای نیست بازهم بشنوید ،  شما باید بر زمان مسلط باشید، نه تحت فرمان آن . تا با آرامش و برنامه‌ریزی بتوانید زمان را در دستان خود داشته باشید. اما چگونه؟


       بیشتر مشکلات و دشواری‌های موجود بر سر راه مدیریت زمان بر اثر یک یا چند مورد زیر پدید می‌آید:


۱) وقتی زمان را کالایی ارزان می‌شماریم: اگر شما پولی را از دست بدهید، بالاخره بعد از مدتی تلاش دوباره به آن دست خواهید یافت، اما هیچ گاه نمی‌توانید زمان از دست رفته را بازگردانید. زمان با سرعتی سرسام‌آور در حرکت رو به جلو است و تیک‌تاک ساعت در حقیقت محاسبه عمر از دست رفته ماست که هیچ گاه این عقربه‌ها ثانیه‌ای به عقب باز نخواهند گشت، پس بهره گرفتن از هر ساعت و هر دقیقه را آویزه گوش خود کنید و فراموش نکنید که :                                                                            وقت کشی مثل خودکشی است!


۲) امروز و فردا کردن:دقت کنید، بسیاری از فرصت‌ها تنها مدت کوتاهی در دسترس هستند. حتی اگر آن فرصت‌ها در دسترس شما باقی بمانند، استفاده نکردن از آنها به این دلیل که مشغله فراوان دارید، ممکن است وادارتان سازد در فرصتی آنها را پی بگیرید که دیگر وقتش نیست. تصمیم گرفتن برای انجام کاری در همین لحظه یا فرصت بعدی باید براساس اهمیت آن کار نسبت به بقیه‌ کارها باشد، نه حجم کارتان. اگر کار مهمی پیش رو دارید، بهترین راه آن است که آن را تکمیل کنید، نه اینکه به وقت دیگر موکولش کنید.آری نشنیده اید که می گویند :                                                                   طرف دود چراغ خورده ، به اینجا رسیده !


۳) بی‌توجهی به اولویت‌بندی:  برخی از کارها را می‌توان به تاخیر انداخت، بدون آنکه زیانی وارد شود و یا مجبور به قربانی کردن چیز دیگری باشیم، اما این امکان برای بعضی دیگر وجود ندارد. ما باید بتوانیم جایگاه هر چیزی را تشخیص دهیم و هر یک را از حیث اهمیت، رده‌بندی کنیم. افرادی که اولویت کارهایشان را تشخیص نمی‌دهند یا به اولویت‌ها اهمیت نمی‌دهند، در دست یافتن به هدف‌های دراز مدت دچار دردسر می‌شوند.فوتبال وفیس بوک و وی چت و رفیق بازی مهمتره یا نتیجه امسال وبعدش هم کنکور ؟!


۴) برنامه‌ریزی ضعیف: یکی از کلیدهای موثر برای مدیریت زمان، از پیش تعیین کردن نحوه و چگونگی استفاده از وقت است. این بدان معناست که دقیقا بدانید می‌خواهید از هر ساعت خود در طی روزهای آینده چه بهره‌ای ببرید. وقتی برنامه‌ای نداشته باشید، تصمیم گرفتن درباره وقت‌تان، شما را وادار می‌کند از کار دست بکشید، بیندیشید، همه چیزرادرذهن مجسم کنید وسپس به کارادامه دهید." داشتن برنامه مثل نون شبه براتون!"


۵) تلفن، موبایل، تلویزیون ، کامپوتر ،....شناخت  سارقان زمان:وقفه افتادن در کارها به‌وسیله این وقت دزدهای لامذهب! گاهی انسان را به مرز جنون می‌رساند. وقتی موبایل شما زنگ می‌زند یا اس ام اسی می آید، آیا تنها راه چاره این است که جوابش را بدهید و به هر نوشته ای  که برایتان ارسال شده پاسخ دهید؟ اگر همه در منزل مشغول دیدن فلان برنامه هستند  شما حق انتخاب‌های دیگری ندارید؟ به عبارت دیگر، شما می‌توانید این بی رحمهای از خدابی خبر را در اختیار خود درآورید، نه آنها شما را.         با این دزدا قطع رابطه کنید!


6) تقسیم کارها به بخش‌های کوچک : رسیدن به هدف‌های مدیریت زمان کمی‌شبیه فرآیند خوردن است. یعنی، با انجام دادن یکباره همه کارها رضایت خاطر و خرسندی حاصل نمی‌شود. خوردن یک پیتزای کامل در یک چشم بر هم زدن، ممکن نیست و گذشته از آن، عاری از لذت و بر خلاف اصول سلامت است. به همین ترتیب، وقتی که هدف‌های کاری، به بخش‌هایی ریزتری تقسیم می‌شوند، راحت‌تر قابل ارزیابی  وهضم خواهند بود.


                                                                    پیتزاروقاچ قاچ میخورن تازه سس هم روش می ریزن!


 7)قورباغه‌ات را قورت بده  ! : شما نباید از سخت‌ترین و مهم‌ترین کارها  و مشکلات درسیتان براساس اولویت‌های تعیین شده شروع کنید و خود را با امور ساده و پیش پا افتاده  مثل کسب نتیجه در آزمونهای هفتگی ، آمادگی برای کوئیزهای کلاسی و به روز شدن سرگرم کنید، هیچ گاه توان و حوصله انجام کارهای بزرگ و مهم مثل شاگرد اول پایه شدن ، کسب نتیجه عالی در آزمون  جامع تستی قلم چی فلان  روز رابه یکباره نخواهید داشت. گاهی کارهای مهم همین اولویتهای اول  و در دسترس هستند.       آهسته و پیوسته!


8) برنامه مکتوب راه نجات از تراکم  کارها:  یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی  که ممکن است در مدیریت زمان مرتکب شوید، تلاش برای حفظ کردن و به خاطر سپردن کارها و زمان انجام دادن آنهاست. بهترین راهکار استفاده از یک برنامه مکتوب است. مراقب باشید سودمندی  و کسب نتیجه درست را با  توانایی های درونی خود و یک دندگی در درست بودن روشهای خود تعویض نکنید.


                                                                                 اون قسمت مغزت و بذار برای حفظ کردنی ها!


9) محاسبات دقیق زمان  ها : بین فعالیت‌ها و اجرای برنامه هازمانهایی گم می شوند و خود را از شما پنهان می کنند . اگر دست آنها را رو کنید شما را دقیق‌تر می‌سازد وسبب افزایش بازدهی بیشتر فعالیتهای شماخواهد شد. دوستان من شاید ما تاجایی پیش برویم که شما به زمانهای کارهای دیگر روزمره هم برای رسیدن به هدفتان  نیاز داشته باشید . شنیده اید و دیده اید که خیلی ها برای افزایش بازدهی، از زمان رفت و آمدها ی خود هم استفاده می کنند و زمانهایی را که برای آن تا قبل از این برنامه‌ای نداشته اید! حالا اهمیت محاسبه قسمت جمع بندی هفتگی در دفتر مدیریت زمان را برای روزهای حساس در راه متوجه می شوید.                                                          محاسبه ساعات گم شده و تنظیم جمع بندی هفتگی به درد می خوره!


 دوستان خوب من چندسالی است که با شما تلاشی را آغاز کرده ایم ، خیلی از مطالب مربوط به مدیریت زمان و برنامه ریزی در شما عزیزان  به خوبی شکل گرفته است  وبرای دستیابی به این مهم  بسیار آماده و پخته شده اید حال به مرحله ای رسیده ایم که باید بتوانید با برنامه ریزی دقیق به اجراهای دقیق و رسیدن به ساعات بالاتر در فعالیت خود به موفقیتهای در پیش رو ، نزدیکتر شوید  لذا خواهشم این است با دقت بیشتری این روند را دنبال نمایید و طرحی نو در اندازید تا به بهترین شکل بتوانیم حداقل تا پایان سال سوم دبیرستان به این هدف مهم دست یابیم ( رسیدن به ساعات بالاتراز 40 تا 45 ساعت در هفته های معمولی و اجراهای دقیق برنامه های خودتان)




















دوباره چندتا نکته ی دیگه درباب مدیریت زمان



آیا نیاز دارید که زمان خود را بیشتر برنامه ریزی کنید ؟ آیا می خواهید بیشتر و بهتر و و کاراتر از قبل عمل کنید؟آیا وقت زیادی را برای انجام کار کم هدر    می دهید؟ آیا وقت زیادی برای کاری می گذارید اما آن را نمی توانید تمام کنید ؟اینها و صدها سوالات مشابه دیگری وجود دارند که شاید در ذهن شما باشد.
نکات زیادی در این مورد گفته شده است .اما ویژگی خاصی که این مقاله نسبت به دیگر مقاله ها دارد زود بازده بودن آن است و اینکه در مدت زمان اندک نتیجه فوق العاده بگیرید.  توانایی مدیریت زمان بیشتر قابل توجه افرادی هست که در رسیدن به یک هدف مهم و سرنوشت ساز مشغول به فعالیت هستند و می خواهند از حد اکثر زمان ممکن استفاده کنند.


● نکات کاربردی مدیریت زمان عبارتند از:


۱)بدانید که مدیریت زمان یک دانش خودی است .


همان طور که می دانیم هر روز ۲۴ ساعت است و این ۲۴ ساعت ثابت است ، همین طور 168 ساعت موجود در یک هفته .  پس ما باید زمان خودمان را تنظیم کنیم . ما هرگز نمی توانیم این  ساعات را کم و زیاد کنیم اما می توانیم با برنامه ریزی صحیح و مناسب میزان استفاده خود را کم یا بیشتر کنیم . همگی این قدرت را داریم که خودمان را مدیریت کنیم و می توانیم کارهایی را که باید در طول ۲۴ ساعت انجام دهیم را برنامه ریزی کنیم .


۲)پیدا کنید که در کجا زمان هدر می رود.


 ما نمی توانیم ادعا کنیم که کاملا" از زمان خود استفاده می کنیم، بلکه مقداری از زمان از دست ما هدر می رود که اگر بتوانیم این زمان را نیز کنترل کنیم، می توانیم برای این زمانی که با مدیریت زمان صرفه جو.یی کرده ایم برای رسیدن به هدف خود استفاده کنیم.


۳) هدفهایی از مدیریت زمان را برای خود ایجاد کنند .


توجه کنید که تمرکز بر روی مدیریت زمان باعث می شود که اخلاق و رفتار شما عوض شود نه اینکه زمان را عوض می کند . اولین قدم در مدیریت زمان ، زمانی حاصل می شود که اوقاتی که هدر می دهید را از برنامه خود حذف کنید . اگر بتوانید زمانی را که هدر می دهید حذف کنید بدانید که اولین قدم در مدیریت زمان را برداشته اید .


۴)یک طرح مدیریت زمان را الگو قرار دهید.


یک طرح در مدیریت زمان برای خود انتخاب کنید و در آن اهداف واضح و اولویتها ی خود را در آن بنویسید و بعدا"این اولویتها و هدفها را مرتب کنید و تنظیم وقت کنید واولویتهای غیر ضروری را حذف کنید . آنها یی که بلند مدت اند و آنهایی که کوتاه مدتند و زود بازده اند را مشخص کنید و به طور خلاصه، طرح شما باید تمامی ضوابط و اصولی راکه در مدیریت زمان مهم است را، دربرداشته باشد وطرح را طوری تهیه کنید تا ،دست یافتنی باشند تهیه یک جدول زمانی نباید به صورت انتزاعی و دور از ذهن باشند. هرگز از طرح جدول زمانی تقلید کورکورانه نکنید . مثلا"  فلان فرد یک طرح مدیریت زمان دارد و شما از روی آن کپی برداری کنید . الگو برداری کنید اما کپی برداری نکنید .تهیه طرح باعث می شود که در طول اجرای برنامه خود دچار استرس و نگرانی نشویدوهروقت لازم بود آن را تغییر و اصلاح کنید.


5) کارهای خود را اولویت بندی کنید .


اولویت بندی همان طور که گفته شد.برایتان مهم است  و باعث می شود اولین و آخرین اولویتهای برنامه ای ودرسی خود را بدانید .


6) محدوده زمانی تعیین کنید .


بعضی از کارها هستند که بسیار وقت گیر هستند. مثل برخی تکالیف و تمرین ها و... به همین دلیل روزانه حداکثریک ساعت برای این اتفاقات در نظر بگیریدنه بیشتر.


7) وقت خود را با منتظر شدن بیهوده، هدر نکنید.


برخی مشکلات را سریعا برای پیگیری بعدی به آینده موکول کنید  و برای حل نشدن مشکل خود از چاچوب برنامه خارج نشوید.


● نتیجه گیری:


با پیروی از اصول مدیریت زمان ،مهار زمان را می توانیم در اختیار بگیریم و بتوانیم خودرا هماهنگ سازیم و از هدر دادن وقت طلایی خود که یکی از مهمترین سرمایه زندگی هر فرد می باشد جلوگیری کنیم .مدیریت زمان کاری شدنی است، اما مستلزم تلاش و ممارست و تمرین مستمر است،که با کوشش و پیروی از اصولی که باید به آنها پایبند شویدمی توانید آنها را در زندگی روزمره خود به کارگیرید،واز وقت خود حداکثر استفاده را ببرید.



            



 



 

 




روزگاری خوش وسرشار از موفقیت و پیروزی را برايتان آرزومندیم.     پایا مانا